Direktlänk till inlägg 23 januari 2019

Curriculum vitae

Av lugnochlycklig - 23 januari 2019 14:25

 

 

När jag tittar på mitt CV så känns det som att jag är hundra år gammal. En killkompis sa för ett tag sedan att jag var den enda han kände som man behövde scrolla fram 2 sidor på facebook för se "tidigare arbeten". Jag har hunnit med en hel del sedan jag hade mitt första sommarjobb när jag var 12 .


1997 - Jordgubbsplockare. Jag cyklade tidigt hemifrån för att möta upp ett par killkompisar i byn 8 km hemifrån, sen cyklade vi tillsammans ca 2 km till odlingen. Det var en rolig sommar trots att det kändes i ryggen efter ett par timmar. Vi hade jordgubbskrig när chefen körde iväg, då hade man samlat mögliga jordgubbar som man mosade ihop med jord & halm och slängde på varandra. En riktig fullträff var om man även lyckades kleta ner nån i håret, jävlar vad man såg ut när man cyklade hem.


2003-2005 Försvarsmakten, äldreboende nattjänst, telefonintervjuare & telefonkommunikatör.

En sommar fick jag napp på två olika sommarjobb, först jobbade jag halva tiden på försvarsmaktens logistikavdelning, vilket var väldigt roligt. Andra halvan av sommaren jobbade jag natt på ett äldreboende. Innan dess hade jag alltid sagt att jag aldrig skulle jobba inom vården, men just därför kände jag att jag var tvungen att testa så att jag visste vad det innebar på riktigt. Just att jobba natt passade mig perfekt. Jag cyklade till och från jobbet (8 km i varje riktning) och hade mycket ledig tid. Själva jobbet i sig var ingenting jag trivdes särskilt bra med. Efteråt sa jag till mig själv: "aldrig mer vården!"


Mitt första "riktiga" jobb (dvs inte bara sommarjobb) var på Softcom som telefonkommunikatör. Detta jobbet hade jag samtidigt som jag gick i gymnasiet. Arbetsuppgifterna bestod av att ringa välkomstsamtal till Vodafones nytecknade kunder och även ha hand om kundtjänst åt olika företag. Då tyckte jag att jobbet var ganska roligt. Senare började jag även som intervjuare på Temo, där man ringde och gjorde marknadsundersökningar. Det jobbet hade jag som behovsanställning under ca 2 års tid från och till. Man bestämde själv när man ville jobba om det fanns lediga tider. Intervjubiten tyckte jag var rolig. 


2004-2006 Telefonförsäljaråren

Usch ja, inte den roligaste branschen direkt men jag tycker ändå att det är bra att den finns, eftersom den generar arbeten till många ungdomar som annars hade haft svårt att komma in på arbetsmarknaden. Mitt första säljarjobb var på Nofatel som jag började jobba på direkt vid deras uppstart. Vi sålde telefonabonnemang och jag fick se en riktigt smutsig värld inom försäljning. Det gick inte så bra för mig, killen som satt bredvid mig sålde som bara den. Vi fick grundlön plus provision och han hade hög provision eftersom han nästan bara sålde 24 månaders-abonnemang (det fanns 24 mån eller 12 mån). Jag satte mig och tjuvlyssnade lite på honom och förstod snart varför han sålde nästan enbart 24 månaders. Han lurade nämligen kunderna och frågade om de ville bli låsta i 24 månader eller 36. Självklart väljer man 24 om man är tvungen att bli låst till en operatör. Det finns inga 36 månaders-abonnemang. Ju mer jag såg mig omkring och lyssnade desto mer förstod jag vilket skitig bransch det var. När jag började granska avtalspapprena som kunderna fick så blev jag lätt illamående. På pappret fanns en rad där säljaren skulle skriva under för varje kund man sålde till innan man faxade pappret vidare, där finstilt under säljarens rad stod det "betalningsansvarig". En kollega hade en pappa som var jurist, hon visade honom ett avtal och sedan sa hon upp sig på hans inrådan, jag gjorde detsamma och började jobba på Manpower ett par dagar där efter.

 

Genom Manpower som är ett bemanningsföretag så fick jag jobb på First Base. 

På First Base jobbade man med olika säljuppdrag, jag sålde mest Omega3-tabletter och gjorde det väldigt bra. Jag sålde även elavtal, underkläder och annat. Efter ett tag var jag ändå trött på försäljningsbranschen och det stora fina Telenor låg precis intill vårt kontor. Jag sökte dit och fick jobb där. Vilken skillnad! Att börja jobba på ett stort företag där man fick utbildning i 8 veckor och sedan gick mellan avdelningarna med passerkort. Telenor kändes stort och fräscht och jag tyckte det var skönt att bara sitta och svara på inkommande samtal istället för att själv vara den jobbiga som ringde och störde. Men... jag trodde jag skulle slippa hela säljbiten men så var det ju inte. Tjatet från cheferna om att sälja abonnemang och telefoner i samtalen ökade hela tiden. Lite sjukt kan man tycka eftersom folk som ringde in ville ha hjälp i första hand. Rastlösheten började infinna sig efter ett par månader och jag tyckte inte det var lika kul längre. 

 

2006-2007 Lärare

En vän till mig sa att jag borde jobba som svensklärare, jag som tyckte det var så roligt med språk och läste en massa extra svenska när andra valde musik, bild och annat på gymnasiets fria valbara kurser. Hon presenterade mig för sin vän Marcel som arbetade som SFI-lärare för vuxna och genom honom så fick jag jobb på Humanus Utbildningar. Jag stormtrivdes! Vi var 4 lärare och 1 chef som arbetade tillsammans. Jag hade 2 egna klasser, 1 svenskundervisningsklass och 1 dataklass (ironiskt, jag som är tekniskt efterbliven enligt min sambo). I min klass gick de elever som hade gått vidare till nivå 3 i undervisningsgraderna. De kunde så pass mycket svenska att vi kunde föra diskussioner och prata om samhällsfrågor. Med läroplanen i grunden så fick jag lägga upp mina lektioner själv och jag älskade mina 3 timmar långa lektioner. Det var roligt att se hur eleverna utvecklades. Jag hade ett par rötägg som stökade (män såklart) i klassen som hade svårt att lyssna på en ung kvinna men då hotade jag alltid med att hämta Gunnar (min stora Björnliknande kollega), och då lugnade de ner sig för stunden. När jag hade jobbat på Humanus i ett år så blev jag utsatt för ett överfallsrån en sen natt på väg hem och det satte djupa spår i mig, Jag orkade varken jobba eller bo kvar i stan och försvann från verkligheten i ett par månader. 

 

2008-2009 Återbesök i telefonibranschen

Ny stad. Jag började jobba på ett litet mediaföretag Mediacenter, först som besöksbokare, då ringde man och bokade hembesök åt larmförsäljare. Det var skönt att slippa sälja själv. Det gick bra för mig och efter ett par månader fick jag en chefstjänst och blev arbetsledare för ett eget gäng. Sedan öppnades det upp en filial i min gamla hemstad och jag fick ensam ha hand om det kontoret. Cheferna satt kvar i grannstaden. Jag skötte rekryteringar och utbildade min personal. Jag höll i personalmöten dagligen och hade hand om allt administrativt. När företaget gick under i börskraschen 2008 så blev jag förtvivlad, jag som älskade mitt arbete med flextid och eget ansvar.

Nästa jobb var som annonssäljare på Eniro Online. Tillbaka till den där jävla försäljningen, men skillnaden var enorm! Nu ringde man till större företag och skötte försäljning med deras inköpsansvariga. Det var väldigt mycket lättare än att sälja till privatkunder. Det flesta företag vill ju synas och lägger gärna pengar på annonser dessutom. Jag fick gå en gedigen och påkostad säljutbildning på 9 heldagar i Stockholm. 

 

2010 - Tillbaka på äldreboendet. 

Så var jag där igen, nattjänst en sommar på samma boende. Jag skulle ju inte jobba med det längre hade jag ju lovat mig själv, men jag tyckte det var värt en ny chans. Det var dessutom bara över sommaren. Nu var jag gravid med min dotter och illmåendet kom alltid så där lagom tills man skulle gå morgonronden. Tömma katetrar med nattgammalt kiss är en plåga när man mår illa. 

 

2012 - Ica + Tågintervjuare + Homepartysäljare

Efter mammaledigheten (och även under den) så började jag med hemförsäljning av Partylite som är ljus- och doftprodukter & heminredning. Vi kallade oss för det skitnödiga ordet "inredningskonsulter". 

Jag hoppade på en tillfällig projektanställning där man under ett par veckors tid skulle åka med på tåg och bussar och intervjua och räkna resenärer. Det var faktiskt ganska kul men samtidigt rätt skönt när det var över. På sommaren arbetade jag i en liten icabutik ute på en skärgårdsö. Butiken var sin storlek till trots fylld med det mesta. Förutom själva butiken så var de även utlämningsställe för systembolaget, ATG-ombud, postombud (ja jag har gått utbildning och är certifierat postombud), bensinmack (de hade en liten pump), försäljningställe av tennisbiljetter och diverse andra event på ön. Själva jobbet var jättekul och jag älskade att prata med kunderna men innehavaren var självaste satan själv. 

 

2013-2018 Hemtjänst och sedan även chef/koordinator på ett privat företag.

Vården igen då ja, haha! Men detta var något helt annat! Från att ha jobbat inspärrad på ett äldreboende med enbart mer eller mindre kollin så fick jag nu en helt annan upplevelse. Hemtjänst är jättemysigt! Man har sin bil och sin turlista och åker hem till folk som ändå är så pass friska att de kan bo kvar hemma. Det älskade jag och man fick så mycket uppskattning för det man gjorde. Genom arbetsgivaren fick jag möjlighet att utbilda mig till undersköterska. Så 2014 var jag färdigutbildad efter ett års intensiv-utbildning där jag även arbetade på min ordinarietjänst samtidigt. 2015 fick jag (tyvärr - med facit i hand) en chefsbefattning inom företaget och flyttade 10 mil för att starta upp hemtjänsten där. Vad som sedan hände finns att läsa under inlägget "Medicinering" där jag skrivit ned hur jag blev sjuk av detta företaget. 

 

2018- Ny bransch - Industrin!

Jag har slutat säga meningen "aldrig mer vården", men däremot känner jag att "aldrig mer chef" är en bättre mening. Idag jobbar jag natt inom industrin. Det är ingen psykisk stress, inget ansvar, inga telefonsamtal, jag har riktiga raster, kollegor, kollektivavtal, högre lön, mer fritid, riktiga arbetskläder och ett gott samarbete med facket. Det känns jäkligt tryggt och skönt efter ett par helvetesår. Arbetet i sig är väl inte det roligaste jag gjort men det ger lön på kontot varje månad och det är det viktigaste.

 


 

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av lugnochlycklig - 9 juli 2020 12:26

      Semester. Dag 4.   Ligger på en filt vid sommarstugan, läser en bok, fåglarna kvittrar, barnen skrattar och solen värmer gott i skinnet. En motorbåt puttrade nyss förbi i sundet. Igår hittade vi en ny vän i ett träd, en söt uggla som...

Av lugnochlycklig - 27 april 2020 07:34


Nu har det hänt extremt mycket sedan jag skrev sist. Det här med att blogga regelbundet var jag inte lika bra på som jag hade hoppats. Ska se om jag kan få en nytändning igen.    Vad har hänt sedan sist då?  Jo...  I november flyttade jag til...

Av lugnochlycklig - 16 september 2019 23:04


    Idag skulle min älskade farmor ha fyllt 89 år om inte den jävla cancern hade tagit henne den svarta jävla 23e november 2017.  På bordet brinner ett ljus och bredvid står flaggan jag fått av henne , som jag tar fram varje gång vi firar födel...

Av lugnochlycklig - 14 september 2019 20:01

Det har hänt mycket de senaste veckorna, positiva händelser mestadels men även lite tråkigheter som har tagit mycket energi. Men vi fokuserar på det som är positivt tycker jag.        Det känns lättare att andas, trycket över bröstet har lä...

Av lugnochlycklig - 15 augusti 2019 16:57


Den frågan fick jag av en av mina nya härliga kollegor häromdagen när jag berättade för henne att jag är utbildad undersköterska. Idag fick jag en snarlik fråga av en annan kollega. "Men det finns ju massor med jobb att söka inom vården". Jo jag vet...

Presentation


Hej!

Jag har börjat blogga som en del av mitt självläkande från UMS (utmattningssyndrom). Om du har hittat hit så är du välkommen att följa min vardag med ums, 2 barn, katt, nattjobb på en industri, resor med mera. Min

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards